Blogger news

Sunday, May 29, 2011

seni kopi - Latte

Intro: Salam semua. Malam tadi lepas pekena kopi sambil lepak teringat plak dulu aku pernak ternampak orang melukis kat atas kopi. Jadi, aku pun cari kat internet untuk dikongsikan sedikit sebanyak mengenai lukisan yang dipanggil seni kopi ni.


Seni kopi ni pun sebenarnya mempunyai nama saintifiknnya sendiri iaitu Latte atau Caffè latte (Bahasa Itali yang bermaksud kopi susu) adalah espresso atau kopi yang dicampur dengan susu dan memiliki lapisan buih yang tipis di bahagian atasnya. Perbandingan antara susu dengan kopi pada campuran caffè latte adalah 3:1. Minuman ini pertama kali ditemui di Itali pada akhir 1950 oleh Lino Meiorin.


Lino merupakan pemilik sebuah cafe di Italia. Pengunjung cafenya ketika itu tidak terbiasa dengan rasa dari cappuccino tradisional yang sangat pahit oleh sebab itu mereka meminta lebih banyak susu (latte) untuk dicampur dengan kopi tersebut.

Lama-kelamaan Lino memutuskan untuk menjual minuman kopi dengan kandungan lebih banyak susu dan dipanggil sebagai "caffè latte".Ketika itu, ia menyajikan caffè latte dalam mangkuk dan kemudian beralih menggunakan gelas bir. Kini, caffè latte disajikan dalam cawan dan dikenakan dengan sedikit sentuhan seni (Art of Latte).

Salah satu faktor penting dalam sesebuah kopi itu adalah kualiti buih susu yang berfungsinya untuk meningkatkan dan memperkuat rasa kopi, bukan sebaliknya. Jadi bukanlah kopi kalau rasa susunya lebih muat dibandingkan dengan kopinya, atau kopi dengan sedikit rasa susu.

Macam-macam gambar yang dibuat dengan menggunakan kopi...


Lagi koleksi lukisan di atas kopi...


Video seni lukisan kopi atau 'latte art'...


Kreatif bukan?

12 comments:

Xx said...

cantik!

kamenrider said...

yup..santik ^^

NurWahidah Abdullah said...

x nah lagi minum kopi camnih..huhu..

kamenrider said...

mahal pn kopi ni kt mesia^^

kindergartenlibrary said...

betul2 berseni !
=)

kamenrider said...

kreatif tu..ad nilai estetik tu^^

sue perbs.. said...

cantik.. tk smpai ati nk minum.. nk wat hiasan je.

kamenrider said...

wat hiasan lme2 nt basi..haha^^

Unknown said...

fuy0o...lawa la...p kl0 nk wt minum wt pe wt lawa2....=>

kamenrider said...

lwa2 mhal..so kdai untung byk^^

Anonymous said...

nk yg kucing tuh ~

kamenrider said...

kucin kopi^^