Blogger news

Saturday, May 7, 2011

Nyum2 : beras tiruan khas dari China

Petikkan dari Korea artikel : Mingguan Hong KongBeras Plastic China. Menurut Bahasa Korea "Hong Kong Mingguan" ( banyak websiteVietnam melaporkan juga), Media Singapura menyatakan bahwa beras palsu sedang didistribusikan di Kota CHina Taiyuan, di daerah Shaanxi. "Nasi" atau beras ini merupakan gabungan dari kentang, ubi jalar, dan plastik. Hal ini dibentuk dengan mencampur kentang dan ubi jalar ke dalam bentuk biji beras, kemudian menambahkan resin sintetik industri. Kerana beras tidak seperti beras normal, tetap sulit walaupun setelah dimasak. Resin sintetis tersebut juga sangat berbahaya jika dimakan. 

Macam sedap je beras ni


Seorang pegawai Restoran China Association mengatakan bahawa makan tiga mangkuk nasi palsu ini akan seperti makan satu guni plastik. Kerana keseriusan masalah ini, dia menambahkan bahawa ada kilang yang memproduksi beras palsu ini. Sementara itu, kos rendah beras palsu adalah memungkinkanmereka membuatnya untuk mendapat keuntungan yang besar. Di Vietnam, berbagai laporan di media dalam negeri tentang makanan tercemar, sehingga orang khuatir tentang keselamatan makanan.



Tak pernah rase lagi beras tiruan ni sedap ke tak. Kalau buat nasi goreng USA dengan beras ni mesti sedap kot.

Sekian...  

1 comments:

Teknik Telekomunikasi said...

Apakah ada inisiatif atau tindakan yang disebutkan dalam postingan blog yang bertujuan untuk memerangi produksi dan penjualan beras palsu di Tiongkok? Seberapa efektif langkah-langkah ini dalam mengatasi masalah dan menjamin keamanan produk pangan? Visit us Telkom University