Sunday, June 5, 2011

matawang paling tidak berharga


Intro: Korang selalu bile dah masuk gaji (bagi yang dah kerja) atau baru masuk duit PTPTN (bagi sesiapa yang blaja) mesti rase macam-macam benda yang nak dibeli kan. Pernah terpikir tak kalau negara mengalami inflasi yang teruk dan matawang kite jatuh nilainya dengan teruk, agak-agak berapa bayak duit yang kite nak guna jikalau nak membeli sebotol air mineral atau pun sebungkus roti?

Berikut adalah sedikit gambar yang dapat menerangkan sejarah inflasi serta kejatuhan nilai matawang yang sangat teruk yang pernah melanda seluruh dunia...

Kanak-kanak German bermain dengan duit yang tidak lagi mempunyai nilai

Seorang lelaki sedang menyapu duit di sebatang jalan di Hungary kerana duit itu sudah menjadi 'sampah'

Kanak-kanak bermain layang-layang dengan menggunakan duit

Duit sangat sesuai dijadikan sebagai bahan bakar jika bahan bakar mempunyai nilai sedangkan duit tiada nilai. Setuju?

Duit dalam proses pembuangan dan pelupusan

Duit yang tidak bernilai digunakan untuk memanaskan badan pada musim sejuk

Fuh..panjang juga intro untuk entri kali ni yek. Sebenarnye aku cuma nak kongsikan pasal duit atau matawang yang paling teruk nilainya. Matawang-matang berikut dibandingkan nilainya dengan matawang Amerika atau US Dollar.

6.   Matawang Guinea. 10,000 Guinean Francs = US$2.33

5.   Matawang Republik São Tomé. 50,000 São Tomé Dobra = US$3.47

4.   Matawang Iran. 50,000 Iranian Rial = US$5

3.   Matawang Indonesia. 100,000 Indonesian rupiah = US$11

2.   Matawang Vietnam. 500,000 vietnamese Dongs = US$30

1.   Matawang Zimbabwe. 10 juta Dollar Zimbabwe = US$4. Siap ada tempoh expired dalam mase 6 bulan lagi tu. 

Kesian kat rakyat zimbabwe ni, kalau nak beli barang makanan pun aku rasa takde la macam kita bawak guna wallet atau dompet. Dorang kat sana bawa duit untuk beli barang pun guna beg atau pun plastik dan duit-duit tu diikat dengan getah sebab banyak sangat duit yang dorang akan bawa untuk beli sesuatu barang. Kalau borong beli macam-macam barang tak tau la berapa guni beg duit dorang akan guna.

Membeli beberapa biji telur dengan 100 bilion

Ni pula untuk membeli hanya sebuku roti. 

Bayangkan...









7 comments:

missSandwich said...

pergh!! yg kt Zimbabwe tuh plg aq kagum!!~

Liyana Zahim said...

Pehhh.. Men bako2 gune duet! Hahaha.. Germany dlu pas kalah perang dunia kedua mmg trok dari sefi economy, financial and hal ehwal ngare dikuasi oleh negare2 lain.. Da la dikuasai dorg kne bayo compnesation kerugian perang.. But now dey managed to develop til dey reached da level of da most advanced nation of da world..

wani said...

woww

amir aizat said...

ish3 dunia,huhu

Qaseeh Tolia said...

Duit!Duit!Duit! Kerana dia boleh buat org gilooo, kerana dia blh buat org gumbira, krn dio boleh buat org derita...

kamenrider said...

TQ sebb bgtsu,,bru tau sejrah german sbb korang bgtau^^ anwy dwit bkn segal2nya k^^

PenDekAr LauT said...

Ya Allah. Harap2 malaysia x jadi camtu..