Tuesday, August 16, 2011

sekadar muhasabah dan peringatan diri di bulan mulia


Salam..
Sejak sesi pengajian aku bermula julai lepas aku dah tak berkesempatan untuk meng'update' blog ni dengan entri2 yang bermanfaat. Lagi2 dengan kedatangan bulan mulia ni iaitu bulan ramadhan, aku rase dengan ber'blog' la adalah salah satu medium dakwah yang lebih fleksibel dan santai. 


Dengan kita kini sudah berada pada fasa kedua di bulan ramadhan merujuk kepada sabda nabi Muhammad sesungguhnya Ramadhan itu mempunyai 3 fasa; 
Fasa pertama (1-10 Ramadhan) : Rahmat , 
Fasa kedua (11-20 Ramadhan) : Pengampunan dari dosa-dosa ,
Fasa  ketiga (21-30 Ramadhan) : Pembebasan dari api neraka. 
Sama-sama la kita mengigati antara satu sama lain moga ramdhan kali ni penuh dengan pengisian rohani dan pahala yang berlipat kali ganda dari Allah s.w.t dengan syarat segala amal ibadah serta perbuatan baik kita ikhlas.

...ada syariat Allah yang wajib kita penuhi di samping memerlukan keikhlasan di dalam hati...  


Apakah hak kita sebagai seorang hamba hendak menidakakan segala syariat dan perintah yang mana datangnya dari Tuhan kita rabbul-jalil? 

Segalanya haruslah bermula dengan kesedaran di dalam hati barulah lahirnya keinsafan diri. Memang hidayah itu datangnya dengan keizinan dari Allah tapi kita sebagai umat islam harus mencari hidayah tersebut supaya dapat balik kepangkal jalan menuju ke suatu perjalanan  untuk ke alam yang kekal abadi suatu hari nanti pasti.

Semua kewajipan serta syariat Allah yang diwajibkan keatas kita perlulah kita lakukan dengan ihklas supaya mendapat keredhaan dari-Nya dan supaya syurga yang dijanjikan oleh Allah akan dapat kita miliki. "Tinggalkan segala larangan-Nya, lakukan segala perintah-Nya.."

Selamat berpuasa kepada kawan2 seagamaku...

Note: Penulis berharap dapat bermuhasabah diri bersama sahabat2 yang lain. 

0 comments: