Wednesday, July 27, 2011

koleksi gambar yang berstatus 'fail'


Salam..
Sudah lama rasanya diri ini tidak menulis entri baru. Ehem..maklumlah aku sekarang semakin sibuk lagi2 dengan bermulanya kuliah macam sekarang ni. Tapi tidak mengapa, akan ku cuba juga memenuhi blog ini dengan entri2 yang aku rasakan sempat untuk aku sediakan.

Dah banyak entri gambar menarik dan kreatif yang telah aku 'post'kan tetapi kali ni aku rasakan ada satu lagi entri mengenai gambar yang agak menarik bagi aku untuk dikongsikan bersama. Gambar ni berkaitan dengan epik kehidupan seharian yang ada disekeliling kita yang aku rasa kita sendiri pun pernah perasan mahupun yang tidak pernah kita perasan. Betul lah ada sorang teman aku bagitau dia ni suka sangat memerhati gelagat dan perangai orang, rupanya disebalik itu akan ada adegan serta epik menarik yang dapat dilihat.   










Kalau kita sedar keunikan hidup ni mesti seronokkan memerhati kehidupan dan alam sekeliling ni...

Tuesday, July 19, 2011

Tasik Paling Cantik Di Dunia


Jika anda mahu melihat keindahan alam paling cantik di muka bumi ini, silalah datang ke Tasik Plitvice yang terletak di Croatia. Tasik ini diwartakan sebagai Taman Negara tertua di Eropah yang mempunyai 16 tasik yang membentuk Taman Negara Tasik Plitvice.


Tasik-tasik ini di kelilingi oleh 3 gunung. Dipercayai tasik-tasik ini mempengaruhi warna ketiga-tiga gunung itu. Warna gunung berubah mengikut musim dan kuantiti mineral di dalamnya. Ada kalanya gunung akan bertukar warna kepada hijau, biru dan kelabu. Cahaya matahari juga mempengaruhi keadaan ini.


Anda  akan berasa kagum keindahan tasik yang mengalir melalui gunung-ganang di Croatia ini.  Tasik ini menjadi daya tarikan pelancong sejak abad ke-19 sebelum diwartakan sebagai Taman Negara. 




Tasik yang bersempadan dengan Bosnia dan Herzegovina pernah menjadi tapak berek tentera Bosnia suatu ketika dahulu dan kemudian UNESCO mengubah kawasan ini sebagai tapak warisan dunia.




Terdapat dua belas tasik di bahagian atas dan empat tasik di bahagian bawah yang terbentuk daripada gunung-ganang itu. Sekali-sekala, anda dapat melihat ikan berliuk-liuk di  permukaan tasik manakala serigala dan rusa keluar dari hutan membongkok di tasik untuk menghilangkan kehausan.


Tasik Plitvice adalah salah satu ciptaan Tuhan yang tercantik di muka bumi ini. Banyak lagi ciptaan tuhan yang cantik dapat kita lihat andai kita memerhati ciptaan-Nya... 


Monday, July 18, 2011

Update! drama juvana - episod 13(episod akhir)


Intro: Mula2 aku tak ambik 'port' sangat drama Juvana ni. Tapi lepas tertengok sekali episod berape ntah aku pun dah lupa. Tiba2 aku rasa ada sesuatu yang 'interesting' pasal drama ni sebab banyak berkaitan dengan zaman aku masa peringkat sekolah menengah dulu. Ye memang kebanyakkan tindakan yang berlaku yang ada dalam drama tu memang terdapat kat sekolah aku dulu. Biasalah sekolah asrama semua budak laki ye dak.

  
Juvana drama bersiri terbaru di TV3 akan ke udara setiap Isnin jam 9 malam bermula 25 April 2011. Bagi sesiapa yang terlepas waktu untuk menonton darama Juvana bolehlah melihat dengan memuat turun terlebih dahulu episod2 yang di 'update' setiap minggu.

Link muat turun :


Episod 13

Watak2 yang terlibat dalam Juvana: 
Botak - Johan Asa'ri
Apek - Syazwan Zulkifly
Ayam - Adam Shah
Kicap - Farzeril
Gaban - M. Shafiq Ikmal
Fit - Shukri Yahaya
Panjang - Idzham Ismail
Chong - Add Syuhada
Gajah - Riki Rikando Idris
Komeng - Mohd Khairul Kamal 
Kedah - Fimi

Berikut adalah sinopsis Drama Juvana :
Kisah bermula apabila Daim bin Yahya (Zahiril Adzim), seorang remaja 17 tahun yang pendiam dituduh membunuh ibunya dan teman lelaki ibunya. Tidak upaya untuk membela diri dan membuktikan kenaifannya, Mahkamah menjatuhkan hukuman agar dia dihantar ke Sekolah Pemulihan Akhlak Wira Bakti (sebuah sekolah NGO) sehingga dia cukup umur untuk dibicarakan.

Bermulalah episod ngeri Daim yang menjadi mangsa buli oleh sekumpulan pelajar diketuai oleh Botak (Johan Ariff). Encik Raja (Bront Palarae), warden yang tiada belas kasihan hanya membiarkan kejadian tesebut terus berlaku. Pengawal sekolah, Tony (Hariry) yang menggunakan kekerasan untuk menyelesaikan masalah hanya memburukkan keadaan Daim. Cikgu Ariffin ( Beto Khusairy) dan Cikgu Azmee (Irfan Roslan) juga mengambil langkah atas pagar dan enggan masuk campur dalam kes pergaduhan pelajar.

Daim hanya mempunyai harapan semula apabila Cikgu Zakiah (Izreen Azminda), seorang tokoh guru bimbingan dan kaunseling menerima tawaran untuk mengajar di Sekolah Wirabakti. Cikgu Zakiah teruja dengan tawaran tersebut dan bercita-cita untuk membimbing pelajar-pelajar di sekolah juvana. Namun begitu,, tugasnya tidak mudah dilaksanakan kerana pelajar-pelajar di sana samseng belaka dan tidak mahu belajar. Warden Raja tidak suka dengan kehadiran Cikgu Zakiah kerana dia memerlukan lebih ramai pengawal dan bukannya guru. Bagi Warden Raja, Sekolah Wirabakti hanyalah sebuah penjara untuk pesalah-pesalah juvana dan cuma kekerasan yang dapat mengawal budak-budak tersebut.

Di bawah bimbingan Cikgu Zakiah, Daim mula mendapatkan keyakinan diri apabila dia menyertai kelab pendebatan. Daim sudah berani melawan balik Botak dengan cara psikologi untuk meleraikan pergaduhan dan mula mendapat sokongan daripada pelajar-pelajar lain. Namun, apa yang Daim dan Cikgu Zakiah tidak tahu ialah isi hati Warden Raja yang dilihat seakan setuju dengan perubahan positif yang berlaku dalam sekolah tersebut. Daim dan Cikgu Zakiah sedang berdepan dengan ancaman nyawa daripada pihak yang tidak menyenangi tindakan mereka. Apakah yang akan berlaku seterusnya?
 
Siapa yang layan daram Juvana ni boleh la layanzzz.

Sunday, July 17, 2011

bila manusia jadi pemalas

Salam...
Perkembangan teknologi sememangnya banyak membantu manusia dalam kehidupan. Tanpa teknologi, mungkin kita masih mundur dan menggunakan cara tradisional untuk menyelesaikan permasalahan. Contohnya tanpa kereta, kita mungkin masih menggunakan kereta lembu untuk sampai ke destinasi.


Namun tidak di nafikan juga bahawa teknologi juga menyebabkan manusia menjadi malas apabila terlalu bergantung kepada peralatan teknologi. Contohnya seperti gambar di bawah ini..












Kadang-kadang malas ni ada baiknya juga. Contohnya, malas la hari ni nak ikut kawan merempit. Ini secara tidak langsung ini dapat menyelamatkan nyawa orang lain di atas jalanraya. Jadi jangan pandang malas ini dari aspek negatif sahaja.

Memang teknologi dicipta untuk memudahkan urusan manusia tetapi kita hendaklah bijak menggunakannya. Apa yang penting jangan kita salahgunakan teknologi itu untuk kita menjadi malas kerana yang ruginya kita juga..

Friday, July 15, 2011

kegunaan 'smartphone' di sekolah dan tempat pengajian tinggi



Salam..
Hari ni aku nak membawakan satu entri ringkas mengenai kegunaan smartphone di sekolah pada masa akan datang. Jadi nanti kalau ada antara korang ni yang akan bergelar cikgu atau pensyarah tu haramkanlah penggunaan 'smarphone' di sekolah atau tempat pengajian tiggi supaya keadaan di bawah ni dapat dielakkan. Haha



Kuang ajo punya murid. Haha

Wednesday, July 13, 2011

malaysia 0 vs 4 arsenal


Salam...
Malam tadi telah berlangsung perlawanan persahabatan antara Malaysia dengan Arsenal di Stadium Bukit Jalil pada jam 8:45 malam. 


Memang ramai yang tidak dapat menonton perlawanan tersebut. Jadi, aku akan berkongsi dengan korang semua jaringan yang terhasil pada perlawanan malam tadi yang menyaksikan Malaysia tewas 0-4 kepada Arsenal FC.

Lihat video jaringan yang telah dihasilkan oleh pemain Arsenal...


Tahniah pada yang menang.

Tuesday, July 12, 2011

Jambatan terpanjang di atas laut di China


The Jaiaozhou Bay Bridge adalah jambatan paling panjang di atas laut di China. Jambatan ini mempunyai tiga cabang yang menyambungkan tiga pulau iaitu di Huangdao, Bandar Qingdao dan juga Pulau Qingdao untuk lapangan terbang mereka. 


Jambatan ini mencecah 26.4 batu jaraknya. Kalau rajin tukarkanlah kepada kilometer. Haha
















Pendek ke panjang?

Sunday, July 10, 2011

penjara paling selesa di dunia



Salam...
kalau korang pikir pasal penjara mesti ingat azab je kan. Tapi lepas korang tengok penjara ini, mesti ada yang nak masuk penjara sini. Hehe. Sebab ianya tak macam penjara pun, macam hotel '4 star' ad la..di Austria















Macam mana? Selesa? Hehe